Verzending gratis va. €35,-

★★★★★ 9.4 / 10 van 7500+ reviews

Voor 23:30 besteld, volgende werkdag in huis

Verzending gratis va. €35,-
★★★★★ 9.4 / 10 van 7500+ reviews
Voor 23:30 besteld, volgende werkdag in huis
Blog
Nachtrust

Zo belangrijk is een goede nachtrust

Vanavond ga ik echt op tijd naar bed... Hoe vaak neem je het jezelf wel niet voor? Tot het weer later is dan je in gedachten had. Wist je dat er een hele goede reden is om wel op tijd naar bed te gaan?  Lees alles over het belang van een goede nachtrust in deze blog.

Schoonheidsslaapje

Er is een hele goede reden om vandaag wél op tijd naar bed te gaan. Naast dat je veel energieker wakker wordt en je humeur verbetert, zorgt een goede nachtrust ook nog eens voor een mooiere huid! Het heet natuurlijk niet voor niets schoonheidsslaapje

Effect van slaaptekort

Oké, een nachtje minder goed slapen kan ons lichaam best wel aan, maar wist je dat slaaptekort veel effect heeft op ons lichaam en onze huid?

Verhoogde cortisolspiegel

Slaaptekort zorgt voor een verhoogde cortisol spiegel. Dit zorgt in de huid voor:

  • Vermindering van hyaluronzuur

  • Beschadiging van de barrièrefuncties. Hierdoor ontstaat een droge, doffe huid die sneller irriteert

  • Grotere kans op het ontstaan van puistjes. Dit komt doordat de talgproductie omhoog gaat en er worden stofjes aangemaakt die ontstekingen veroorzaken.

Vertraagde melatonine productie

Ook zorgt slaaptekort voor een vertraagde productie van melatonine. Wanneer het 's avonds schemerig wordt, maakt ons lichaam melatonine aan. Dit slaaphormoon zorgt ervoor dat je moe wordt en heerlijk kunt slapen, maar ook heeft het positieve effecten op de huid. Melatonine:

  • Beschermt de huid tegen celschade

  • Helpt de huid herstellen

  • Zorgt voor het aanmaken van nieuw collageen.

Een tekort aan melatonine zorgt dus voor een snellere huidveroudering en een minder goed herstel van de huid. Zo belangrijk is slaap dus voor je!

Een goede nachtrust, een stralende huid...

Een goede nachtrust zorgt voor een goede doorbloeding van de huid waardoor je een stralende huid krijgt.

Wanneer je slaapt rust ons hele lichaam, ook onze huid. Krijgen we niet voldoende rust, kan onze huid ook niet goed herstellen van de schade. Dit is al zichtbaar na een paar korte nachtjes. Je mondhoeken gaan hangen, je ogen zwellen, je huid wordt bleker, fijne lijntjes meer zichtbaar en er ontstaan donkere kringen onder de ogen.

Een paar korte nachtjes kan je huid wel aan, maar langdurig slaaptekort zorgt voor versnelde huidveroudering omdat je huid niet voldoende kan herstellen. 

Dan kun je nog zulke zo'n goede huidverzorgingsroutine hebben, tegen een slechte nachtrust kun je niet smeren.

Wat kun je doen voor een goede nachtrust?

Dr. Andrew Huberman heeft voor een goede slaap samengesteld. De volgende punten zijn in ieder geval belangrijk voor een goede slaap:

  • Ga in ieder geval binnen 30-60 minuten na het opstaan naar buiten (wanneer de zon opkomt) en in de late namiddag (wanneer de zon ondergaat).

  • Ga iedere avond op hetzelfde tijdstip naar bed en ieder ochtend op hetzelfde tijdstip uit bed, dit zorgt voor een ritme waar je lichaam aan gaat wennen.

  • Vermijd cafeïne binnen 8 tot 10 uur voor het slapen gaan. Cafeïne heeft veel invloed op de slaapkwaliteit (alcohol trouwens ook).

  • Vermijd tussen 10 uur 's avonds en 4 uur 's ochtends zoveel mogelijk fel (blauw) licht. Eventueel kun je een bril met blauwlichtfilter dragen. Schakel minstens één uur (liever 2 uur) voor het slapen gaan alle schermen uit (laptop, tv, mobiel).

  • Zorg een uur voordat je gaat slapen voor ontspanning: nog even een korte wandeling, zet een lekkere kop thee en doe een ontspannen blend in de diffuser.

  • Houd de slaapkamer koel en donker, dit bevordert een goede nachtrust.

Geschreven door: Helena

Meld je aan voor onze nieuwsbrief

Wil je op de hoogte van voordeel, (win)acties en aanbevelingen blijven? Zo loop je nooit iets mis! Niet irritant vaak, beloofd.

Je kunt je op ieder moment afmelden.

Botanical drawing of a plant