"Wij geloven dat gezond en duurzaam leven makkelijk hoort te zijn."
030-2271998

Onmisbaar, het mineraal Magnesium

by Malon Tolenaars on October 14, 2020

Je herkent het vast wel, het storende vermoeide gevoel zonder echt duidelijke aanwijzing waar dit nu precies door komt. Een beetje weeïg, een trillend ooglid, het niet kunnen vinden van lichamelijke ontspanning, moeite met concentreren en stijve, vermoeide spieren die geregeld laten blijken dat ze het nu wel even genoeg vinden.

In eerste instantie koppel je het misschien gelijk aan een drukke of hectische periode. Logisch en ook zeker iets wat slim is om te onderzoeken. Nu kan het alleen zijn dat je klachten na het nemen van meer rust en genoeg slaap toch niet helemaal verdwijnen. In dat geval komt magnesium om het hoekje kijken. Want hoewel het een lichaamseigen mineraal is, kunnen er vandaag de dag gemakkelijk tekorten ontstaan. Hoe meer je je verdiept in de stof, hoe duidelijker sommige onverklaarbare ongemakken worden en wat je er tegen kan doen.

Wat is magnesium?

Magnesium is een essentieel micromineraal en bevindt zich voor 60% in het botweefsel en de tanden, 20% in de spieren, 20% in ander zachtweefsel en de lever en minder dan 1% is terug te vinden in het bloed. Naast calcium, kalium en natrium is dit het vierde mineraal van het lichaam en is dus ontzettend belangrijk voor vele processen in het lichaam. Magnesium kan niet door het lichaam zelf worden aangemaakt, waardoor voeding en eventueel aanvullende supplementen essentieel zijn om geen tekorten op te bouwen.

Tekorten

Zodra je een tekort aan magnesium hebt, kan dit leiden tot diverse uiteenlopende ongemakken voor zowel lichaam als geest. Denk hierbij bijvoorbeeld aan:

  • Stijve spieren
  • Snel vermoeid
  • Prikkelbaar
  • Zenuwachtig gevoel
  • Stressgevoelig
  • Stijve bloedvaten, bloeddruk wordt ongunstig beïnvloed
  • Remt de slaap
  • Moeite met concentratie
  • Koude handen/voeten

De World Health Organisation (WHO) meldt dat zeker 20% van de volwassenen in West Europa de dagelijks benodigde inname helaas niet weet te halen. Ongezond eten is de belangrijkste oorzaak, maar mensen die zwaar lichamelijk werk verrichten, vaak en intensief sporten of te vaak bloot gesteld worden aan stress hebben meer dan genoeg reden om eens goed op te letten.

Vicieuze cirkel

Een kleine toelichting: Stress eet als het ware magnesium. Een hoge dosis stress betekend dan ook indirect een verstoorde nachtrust. Je zult het in deze perioden wel herkennen, je ligt maar te woelen en het in slaap komen lijkt een eeuwigheid te duren. Het bereiken van je REM slaap is daardoor dan ook een stuk lastiger, wat ervoor zorgt dat je immuunsysteem zich gedurende de nacht minder goed kan herstellen. Er gaan dus grote hoeveelheden magnesium verloren om dit tekort te compenseren. De vicieuze cirkel is op deze manier weer rond, want hoe lager het magnesiumniveau in de cellen, des te gevoeliger je bent voor stress.

Waar zit magnesium in?

Heb je klachten die op een tekort kunnen wijzen? Dan is het aan te raden eens een kritische blik te werpen op je huidige leefstijl en dagelijkse voeding. Veel witmeelproducten, suikerrijk voedsel en weinig groentjes vergroten de kans op een tekort en dus op vervelende ongemakken.

Goede magnesiumbommetjes zijn bijvoorbeeld (groene) bladgroenten, cacao, noten en zaden, algen, peulvruchten, avocado's en volkoren granen. Veel van deze producten halen het magnesium normaal gesproken uit de grond, maar helaas raakt de vruchtbare bodem langzaamaan uitgeput. De hoge mate van voedselbewerking is eveneens in ons nadeel. Ook hierdoor blijft er een vermindert percentage magnesium over in onze etenswaren. Ondanks een gezonde leefwijze, kan je dus alsnog een tekort opbouwen door externe factoren.

Een regelmatige duik in een zoute zee kan overigens ook wonderen verrichten. Want niet alleen consumptie zorgt voor het op pijl houden van je magnesiumgehalte, ook je huid is een goede opnamebron.

Recepten

Zoals hierboven al aangegeven is het mogelijk om magnesium op twee manieren tot je te nemen. Dit kan je via je huid of door middel van consumptie. In totaal hebben we een vijftal receptjes bedacht waarbij het je aan niets tekort komt. Hier komen ze:

Huid

Magnesium Spray - Normale huid

Voordat je de twee ingrediënten met elkaar kan mengen zal het eerst verwarmt moeten worden. Giet het water in een pannetje en breng aan de kook. Doe de magnesium chloride in een kommetje en giet hier het warme water over. Roer met een houten lepel goed door tot dat de magnesium chloride volledig is opgelost. Vervolgens kan je het overschenken in een spray flesje en is jouw magnesium spray klaar voor gebruik.

De spray kan een beetje kleverig aanvoelen op je lichaam, dit is normaal. Laat het even zitten en gebruik eventueel daarna je favoriete lotion of crème. Het afspoelen van de "magnesium olie" kan ook, doe dit dan na ongeveer 20 minuutjes.

Test het vooral eerst op een klein stukje van je huid, want soms kan het lichtjes prikken of irriteren. In dat geval kan je beter voor een verdunde versie gaan, zoals hieronder beschreven.

Magnesium Spray - Gevoelige huid

Het receptje voor de gevoelige huid komt overeen met die voor de normale huid, alleen houdt je het lavendelwater even apart. Deze wordt dus niet mee verwarmd in de pan. Het kokende gedemineraliseerde water kan je iets laten afkoelen en schenk je vervolgens over de magnesium chloride heen. Zodra het volledig is opgelost schenk je het lavendelwater erbij. Nog even goed doorroeren, zodat het weer een iets dunnere substantie wordt en het de gewenste dikke bereikt. Schenk de "magnesium olie" over in een spray flesje en klaar is kees!

Als je de spray op je gezicht wilt gebruiken, raden we aan deze altijd na 10/20 minuutjes weer af te spoelen. Doordat magnesium chloride een natuurlijk zout is, heeft het een gunstig effect op een vette huid, puistjes en andere onzuiverheden. Het reinigt je poriën en je huid voelt zachter en gladder aan. Een win-win dus!

Magnesium Bad

Voor een heerlijk ontspannend bad voeg je 300 gram bitterzout toe aan een vol bad. Blijf minstens 10 minuten in het badwater zitten. Voeg een paar druppels van je favoriete essentiële olie toe voor een fijne geur.

Magnesium Scrub

Als scrub voor je hele lichaam is een goed gevulde hand voldoende. Neem dit mee onder de douche en scrub met het zout over je vochtige huid. Besteed extra aandacht aan plekken waar je spieren vermoeid zijn. 

Inwendig

Kickstart van de dag

  • 200 milliliter water
  • 10 gram magnesiumchloride
  • Het sap van ½ citroen
  • 1 theelepel honing
  • Houten lepeltje

Doe de magnesiumchloride in een glas en schenk het water erbij. Roer met een houten lepel goed door tot dat het volledig opgelost is. Dit kan eventjes duren. Voeg hier vervolgens het citroensap en de honing aan toe.

Gedurende een periode van twee maanden is het aan te raden dit middeltje drie maal verspreid over de week te consumeren. Omdat dit vergelijkbaar is met een voedingssupplement, moet je er voor waken dat je het met zorg tot je neemt. Consumeer het bijvoorbeeld direct na je ontbijt, zodat je het niet inneemt op een lege maag.

Zo, dat was hem! Een grote hoop aan informatie, maar hopelijk wel eentje waar je iets aan hebt en lering uit kan trekken. Laat ons vooral weten of je bepaalde klachten herkent en als je al een receptje hebt uitgeprobeerd, welke voordelen jij ervan hebt ondervonden. We zijn reuze nieuwsgierig en horen het graag!

LEAVE A COMMENT
BACK TO TOP
Koop [Q] en betaal [E] p/s ([D]% korting)
Bespaar:diff!
Koop meer en bespaar | Ook leuk als cadeau!
Staffelkortingen